ZERO Export Energy Sp. z o.o.
ul. Hoża 29
00-521 Warszawa
KRS: 0001048211
NIP: 7011156198
REGON: 52588453800000
Budowa
Wyposażanie
Projektowanie
Rozwiązania hybrydowe
Dotacje i finansowanie
Instalacje OFF-GRID
Magazyny energii
Falowniki hybrydowe
DoD - Depth of Discharge (Głębokość Rozładowania)
Skrót "DoD" w kontekście akumulatorów oznacza "Głębokość Rozładowania" (ang. Depth of Discharge). DoD określa, jaką część pojemności akumulatora zużyto w danym cyklu rozładowania. Na przykład, jeśli akumulator miał początkowo 100% naładowania i został rozładowany do poziomu 80%, to jego DoD wynosi 20%, ponieważ zużyto 20% dostępnej energii. Głębokość rozładowania jest ważnym parametrem, szczególnie w przypadku akumulatorów, które mają określoną liczbę cykli rozładowania/naładowania (np. akumulatory litowo-jonowe). Im głębiej rozładujesz akumulator (większy DoD), tym bardziej skraca się jego żywotność. Dlatego monitorowanie i kontrolowanie DoD może pomóc w przedłużeniu trwałości akumulatora
BMU - Battery Management Unit (Jednostka Zarządzająca Baterią)
W magazynach energii, BMU odnosi się do systemu lub jednostki odpowiedzialnej za zarządzanie zestawem baterii, kontrolowanie ładowania i rozładowania, monitorowanie stanu całego zestawu, optymalizację wydajności oraz zapewnienie bezpiecznego i efektywnego użytkowania zestawu. BMU może również zawierać funkcje monitorowania temperatury, zarządzania napięciem i kontrolowania innych parametrów, aby zapewnić optymalne działanie baterii w systemie magazynowania energii. BMU posiada wbudowany jeden lub kilka BMS do zarządzania poszczególnymi bateriami wchodzącymi w skład zestawu.
BMS - Battery Management System (System Zarządzania Baterią)
Podobnie jak BMU, BMS również odnosi się do zarządzania baterią, ale BMS jest zazwyczaj bardziej skoncentrowany na monitorowaniu, zarządzaniu i zabezpieczaniu poszczególnych komórek lub modułów wewnątrz baterii. BMS kontroluje parametry takie jak napięcie, prąd, temperatura, cykle ładowania i rozładowania oraz stan zdrowia poszczególnych komórek baterii. Ma za zadanie zapewnić optymalne warunki pracy baterii, zapobiegać przegrzewaniu, nadmiernemu rozładowaniu, przeciążeniom czy uszkodzeniom, co z kolei zwiększa wydajność, bezpieczeństwo i żywotność baterii w systemach magazynowania energii.
EMS - Energy Management System (System Zarządzania Energii)
EMS to system zarządzania energią, który nadzoruje całość operacji magazynu energii, nie tylko baterii, ale także innych źródeł energii oraz procesów dystrybucji i zużycia energii.
EMS kontroluje różne aspekty systemu energetycznego, włączając w to magazyn energii, panele fotowoltaiczne, generator prądotwórczy itp. Jego zadaniem jest zoptymalizowanie zarządzania całym systemem energii, kontrola mocy, zarządzanie naładowaniem i rozładowaniem baterii, regulacja zużycia energii zgodnie z zapotrzebowaniem oraz zapewnienie stabilności i efektywności całego systemu magazynowania energii.
HEMS - Home Energy Management System (Domowy System Zarządzania Energią)
BOP - Balance of Plant (bilans elementów elektrowni)
Pełna lista urządzeń i systemów tworzących elektrownię. Na przykład w naziemnej instalacji fotowoltaicznej z magazynami energii BOP będzie obejmował: panele fotowoltaiczne, system magazynowania energii, transformator średniego napięcia i wszelki dodatkowy sprzęt potrzebny do zbudowania w pełni funkcjonalnej elektrowni wytwarzania energii aż do punktu przyłączenia.
BOS - Balance of System - to samo co BOP tylko dla mikroelektrowni / mikroinstalacji np: moduły PV, falownik fotowoltaiczny, przewody, zabezpieczenia, bateria, itd.
SoC - State of Charge
Skrót "SoC" w kontekście akumulatorów oznacza "Stan Naładowania" (ang. State of Charge). Jest to wskaźnik określający procentową ilość energii, jaką posiada naładowany akumulator w stosunku do jego pełnej pojemności. Na przykład, jeśli akumulator ma stan naładowania wynoszący 50%, oznacza to, że pozostało mu jeszcze 50% energii, zanim się wyczerpie. Stan naładowania jest istotnym parametrem w zastosowaniach, gdzie ważne jest monitorowanie poziomu naładowania akumulatora, takich jak w przypadku elektrycznych pojazdów, urządzeń przenośnych czy systemów zasilania awaryjnego.
SoH - State of Health
SoH" w kontekście akumulatorów oznacza "Stan Zdrowia" (ang. State of Health). SoH to parametr określający obecną zdolność akumulatora do utrzymania pojemności i dostarczania energii w porównaniu do jego początkowej pojemności lub stanu nowości. Wyraża to, w jakim stopniu akumulator nadal jest efektywny i zdolny do wydajnej pracy.
SoH jest ważnym wskaźnikiem w monitorowaniu i zarządzaniu akumulatorami, ponieważ pozwala ocenić, kiedy akumulator zaczyna tracić swoje właściwości, co jest szczególnie istotne w przypadku zastosowań, gdzie niezbędna jest niezawodność i trwałość, takie jak w pojazdach elektrycznych czy systemach zasilania awaryjnego. Spadek SoH może wynikać z procesu starzenia się akumulatora, cykli naładowania/rozładowania, warunków pracy i innych czynników. Monitoring SoH może pomóc w planowaniu konserwacji i wymiany akumulatora, gdy jego stan zdrowia jest niski.
ESS - Energy Storage System
BEES - Battery Energy Storage System
System magazynowania energii
OCV / Voc / oc - Open Circuit Voltage
Open Circuit Voltage (OCV) to napięcie występujące na zaciskach źródła energii (na przykład baterii lub panelu fotowoltaicznego) w warunkach, gdy nie ma żadnego obciążenia podłączonego do tego źródła. W przypadku magazynów energii i paneli PV, Open Circuit Voltage jest miarą potencjału elektrycznego baterii/panelu, gdy nie jest ona używana do zasilania żadnych urządzeń. Jest to ważna cecha przy ocenie wydajności baterii/panelu, ponieważ wskazuje na maksymalne napięcie, jakie bateria/panel może dostarczyć, ale nie podczas rzeczywistego użytkowania. Napięcie to może być różne w zależności od stanu naładowania, temperatury i typu baterii.
W praktyce, kiedy bateria jest podłączona do obwodu, napięcie na jej zaciskach może spaść z powodu strat wewnętrznych, oporu wewnętrznego baterii oraz obciążenia zewnętrznego. Jednakże OCV jest użytecznym wskaźnikiem przy określaniu stanu naładowania baterii, gdy nie jest obciążana i może być wykorzystywane do określenia jej ogólnego stanu zdrowia i wydajności.
C – od capacity (Prąd rozładowywania akumulatora, wydajność prądowa)
Prąd rozładowywania akumulatora, to jedna z trzech podstawowych wartości prądowych pakietu zaraz po jego napięciu i pojemności. Jest to wydajność prądowa służąca do obliczania maksymalnego prądu rozładowywania pakietu. Wartość współczynnika C jest bardzo ważna, ponieważ w przypadku prawie wszystkich akumulatorów dostępna zmagazynowana energia zależy od prędkości prądu ładowania i rozładowania.
1C oznacza, że w pełni naładowany akumulator o pojemności 1Ah powinien zapewniać prąd 1A przez godzinę.
Cr / C-rate - Stosunek prądu ładowania lub rozładowania do pojemności akumulatora (np. C/10 oznacza, że prąd ładowania wynosi 1/10 pojemności baterii)
Szybkość ładowania i rozładowywania akumulatora jest określana przez wartość znamionową akumulatora C. Innymi słowy, jest to główna miara tego, jakim prądem powinny być ładowane lub rozładowywane ogniwa baterii i jak szybko to następuje. np. wartość 0,1C dla akumulatora o pojemności 30Ah wynosi 3A, wartość 0,5C to 15A. Dla akumulatora o pojemności 15Ah wartość 0,1C jest równa prądowi 1,5A, zaś wartość 0,5C to 7,5A. Jednocześnie, prąd 0,1C jest uważany za bezpieczny prąd ładowania akumulatorów zasadowych, zdaniem producentów tych akumulatorów czas ładowania akumulatora tym prądem nie powinien jednak przekraczać 16 godzin
DC - Direct Current (Prąd stały)
AC - Alternating Current (Prąd zmienny)
kW - Kilowat
kWh - Kilowatogodzina
V - Wolt
A - Amper
PID - Potential-induced degradation (Degradacja indukowana potencjałem)
To powstająca w wyniku różnicy potencjałów (różnica potencjałów = napięcie) degradacja wydajności modułów monokrystalicznych, spowodowana przez tak zwane prądy błądzące. Efekt ten może spowodować utratę mocy aż do 30 procent. Przyczyną szkodliwych prądów, jest napięcie poszczególnych modułów PV w stosunku do ziemi . W większości nieuziemionych systemów fotowoltaicznych moduły z dodatnim lub ujemnym napięciem w stosunku do ziemi są narażone na działanie PID.
PID występuje głównie przy napięciu ujemnym i jest przyspieszany przez wysokie napięcia systemowe, wysokie temperatury i wysoką wilgotność.
Można całkowicie zapobiec zjawiskom PID występującym w modułach w ciągach o ujemnej polaryzacji, jeśli 1. zostanie zastosowany falownik z możliwością skutecznego uziemienia bieguna dodatniego lub ujemnego. Jest to możliwe, jeśli falownik jest izolowany galwanicznie
2. w przypadku stosowania specjalnie zaprojektowanych falowników beztransformatorowych lub 3. poprzez zmianę potencjału sieci elektrycznej w stosunku do masy. Który biegun należy uziemić, należy ustalić z producentem modułu fotowoltaicznego.
LID - Light Induced Degradation (Degradacja wywołana światłem)
Zjawisko to jest znane od ponad 20 lat i problem w branży fotowoltaicznej, powoli zmniejszający wydajność paneli i znacznie zmniejszający utratę wydajności na przestrzeni lat.
LID widać już w pierwszych godzinach ekspozycji paneli na światło słoneczne. LID zaobserwowano po raz pierwszy w latach 70. XX wieku w przypadku krzemowych ogniw słonecznych domieszkowanych borem i od tego czasu są one szeroko badane. Naukowcy opracowali wiele rozwiązań łagodzących skutki LID, ale żadne z nich nie rozwiązuje pierwotnej przyczyny problemu. Zwykle płytki krzemowe zawierają ślady tlenu podczas wzrostu kryształów. Tworzy to związki tlenu z borem i zmniejsza wydajność paneli. Jedną z metod redukcji LID jest domieszkowanie galu zamiast boru.