Proces doboru magazynu energii
   Co warto wiedzieć i policzyć

   Korzyści z modelu Off-Grid | Hybryda

    TTS'y czyli Tajemnicze Trzyliterowe Skróty
   w opisach magazynów energii i sprzętu PV

BMS (twój najlepszy przyjaciel)


Niezależnie od zastosowanej chemii baterii, ogniwa Li-Ion muszą zawsze być skojarzone z elektroniką. BMS obowiązkowo przerywają rozładowywanie i ładowanie, aby chronić akumulator przed przeładowaniem lub zbyt niskim napięciem. BMS zawiera też elektronikę optymalizującą ładowanie pomiędzy każdym ogniwem pakietu baterii (równoważenie). 
Akumulatory składają się z wielu ogniw połączonych szeregowo, po pewnym czasie pojedyncze ogniwa z pakietu będą się starzeć w różny sposób. Bez funkcji równoważenia najbardziej eksploatowane ogniwo pakietu będzie się starzeć szybciej niż inne. 


Komunikacja z urządzeniem: Elektronika w baterii umożliwia komunikację z urządzeniem, informując o poziomie naładowania, stanu baterii i innych parametrach. To umożliwia dokładniejsze wyświetlanie informacji o stanie baterii użytkownikowi oraz bardziej precyzyjne zarządzanie energią przez urządzenie.

 

Różne typy BMS

Istnieje kilka typów systemów zarządzania akumulatorami (BMS) dla akumulatorów litowo-jonowych, każdy z unikalnymi funkcjami i możliwościami.
 

  • Scentralizowany BMS: W scentralizowanym BMS wszystkimi funkcjami monitorowania, sterowania i równoważenia zarządza jeden centralny sterownik. Ten typ BMS nadaje się do małych zestawów akumulatorów i oferuje proste, tanie i sprawdzone rozwiązania (niestety tylko do małych akumulatorów)
     
  • Rozproszony BMS: W rozproszonym BMS każda komórka lub grupa komórek ma własną jednostkę monitorującą i równoważącą. Poszczególne jednostki komunikują się ze sobą, aby osiągnąć równowagę ogniw i ogólne zarządzanie pakietami. Ten typ BMS jest idealny do większych zestawów akumulatorów, w których używanych jest wiele ogniw.
     
  • Modułowy BMS: Modułowy BMS. Zamknięty w oddzielnej obudowie nazywany jest BMU Battery Management Unit. Składa się z kilku mniejszych BMS, które są zaprojektowane do zarządzania określoną liczbą komórek. Jednostki modułowe komunikują się ze sobą, aby zapewnić ogólne zarządzanie opakowaniami. Ten typ BMS zapewnia elastyczność w dodawaniu lub usuwaniu modułów w razie potrzeby, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla dużych systemów akumulatorowych.
     
  • Hybrydowy BMS: Hybrydowy BMS łączy w sobie cechy zarówno scentralizowanego, jak i rozproszonego BMS. Wykorzystuje centralny sterownik do zarządzania ogólnym zarządzaniem pakietami, podczas gdy poszczególne jednostki są odpowiedzialne za monitorowanie i równoważenie ogniw. Ten typ BMS zapewnia równowagę pomiędzy opłacalnością i elastycznością.
     
  • Aktywny BMS: Aktywny BMS wykorzystuje zewnętrzne obwody do równoważenia ogniw w zestawie akumulatorów. Może zapewnić szybsze i bardziej wydajne równoważenie komórek niż pasywne BMS. Jednak jego wdrożenie może być droższe i bardziej skomplikowane.
     
  • Pasywny BMS: Pasywny BMS wykorzystuje wewnętrzne rezystory do równoważenia ogniw w zestawie akumulatorów. Jest to rozwiązanie proste i oszczędne, jednak może nie być tak wydajne jak BMS aktywny. 

Temperatura pracy 

Trwający prawie 8 lat test wydajności ogniw LFP prowadzony przez firmę Sonnen wykazał, że akumulator LFP zastosowany w magazynie energii  przekroczył 28 000 cykli ładowania

Oznacza to, że pojedyncze ogniwo akumulatora zostało w pełni naładowane i rozładowane 28 000 razy nie osiągając końca swojej żywotności. Akumulator nadal zachował 65 procent swojej pierwotnej pojemności.

W laboratorium akumulatorów Sonnen ogniwo baterii
LFP zostało poddane znacznie trudniejszym warunkom, niż zwykle w przypadku domowego modułu magazynowania energii. Akumulator kilka razy dziennie był w pełni ładowany i rozładowywany (co go dodatkowo obciążało).

 

Test przeprowadzono przy współczynniku C =1

i 100% głębokości rozładowania (DOD), co oznacza, że akumulator został całkowicie naładowany w ciągu godziny i ponownie całkowicie rozładowany w ciągu godziny.
 

Równolegle z pojedynczymi ogniwami Sonnen testuje także złożone magazyny energii (baterie ogniw) w perspektywie długoterminowej. Moduł akumulatorowy Sonnen składający się z ponad 200 ogniw  akumulatorowych tego samego typu wykonał już ponad 10 000 cykli ładowania.

Więcej informacji w oryginalnych danych na stronie producenta  
Sonnen achieves record lifetime for its batteries

Magazyn energii 
po 28 000 cykli ładowania

DoD - Depth of Discharge

Głębokość Rozładowania (ang. Depth of Discharge). DoD określa, jaką część pojemności akumulatora zużyto w danym cyklu rozładowania. Na przykład, jeśli akumulator miał początkowo 100% naładowania i został rozładowany do poziomu 80%, to jego DoD wynosi 20%, ponieważ zużyto 20% dostępnej energii.
Głębokość rozładowania jest ważnym parametrem, szczególnie w przypadku akumulatorów, które mają określoną liczbę cykli rozładowania/naładowania (np. akumulatory litowo-jonowe). Im głębiej rozładujesz akumulator (większy DoD), tym bardziej skraca się jego żywotność. Dlatego monitorowanie i kontrolowanie DoD
może pomóc w przedłużeniu trwałości akumulatora. 


Producent baterii może wymagać, żeby akumulator musi być naładowany na określonym poziomie 50% lub niższym przez określoną liczbę godzin.

Zazwyczaj gwarancja na np. 6000 cykli / 15 lat pracy oznacza,
że magazyn musi pracować w bardzo rygorystycznym zakresie
temperatur np. od 20-40 st.C

Akumulatory Li-Ion wykorzystują w jednej elektrodzie grafit. Podwyższona temperatura powoduje złuszczanie się warstw grafitu co przyspiesza trwałą utratę pojemności akumulatora. Zjawisko to ulega wzmocnieniu w przypadku dużej szybkości ładowania, ponieważ duży prąd ładowania dodatkowo podnosi temperaturę.

Wysoki poziom napięcia w połączeniu z wysoką temperaturą powoduje, że chemia baterii wytwarza wewnątrz ogniwa gaz, to powoduje pęcznienie ogniw, utratę szczelności i finalnie "śmierć" baterii. Z kolei w niskich temperaturach arkusze elektrod kurczą się, a przewodność elektrolitu spada co komplikuje pracę jonów litu w graficie i powoduje możliwość powstania osadu litu i  finalnie "śmierć" baterii 

Odpowiednio skonstruowany i zaprogramowany BMS sprawdza temperaturę i odłącza akumulator, aby uniknąć przegrzania lub niebezpiecznego obniżenia temperatury. 

Gwarancje magazynów energii mówiące o ilości cykli i czasie pracy dotyczą spadku określonego procenta pojemności baterii każdego roku użytkowania

Zazwyczaj gwarancja na 6000 cykli oznacza, że po 6000 cykli ładowania
i rozładowania akumulator zachowuje np. 80% pierwotnej pojemności. 

Bardzo ważne są jednak LIMITY. Ponieważ ilość cykli ładowania i rozładowania dziennie zmienia parametry baterii, zwykle producenci warunkują gwarancje od zachowania określonej ilości cykli dziennie np. 6000 cykli przy 1 cyklu dziennie (lub np.400 roczne). Stąd też gwarancja na np. 15 lat pracy. 6000 cykli /356 dni to16 lat pracy przy 1 cyklu dziennie. 

Kluczowym urządzeniem jest tutaj odpowiednio skonstruowany i zaprogramowany BMS (Battery Managemant System) sterujący cyklami ładowania i rozładowania. 
Właściwe sterowanie pracą baterii może wydłużyć (lub skrócić) życie baterii nawet
o 50% np. chemia ogniw NMC zapewnia zwykle ok. 3000 cykli jednak właściwe sterowanie BMS może bez problemu wydłużyć tą ilość do 6000 cykli 

 

Ilość cykli, czas pracy i pojemność baterii

Gwarancje na magazyny energii, szczególnie dotyczące baterii litowo-jonowych, są znacznie bardziej złożone niż na większość urządzeń PV. Nawet gwarancje dla samochodu są dość proste. Nie ma tam znaczenia, jak szybko jeździsz, jak przyspieszasz, jak hamujesz i czy całkowicie opróżniasz zbiornik paliwa. Niestety, w przypadku magazynów energii ilość zmiennych wpływających na ich pracę (czyli na gwarancje) potrafi być dużo większa.  

Gwarancje. Ilość cykli, temperatura, rozładowanie 

  Geneza. Dlaczego powstała firma

  Dobór magazynu energii

  Home. Strona główna 

  Kim jesteśmy. Gwarancje. Partnerzy  

  Nasza OfertaCo i jak zamawiać 

  Off Grid - HybrydaJak to działa

  Dotacje. Programy i finansowanie

  Kontakt. Telefony. Maile. Adresy

  Formularze. Dokumenty. Kalkulatory

  Korzyści z systemu Off Grid - Hybryda

Budowa
Wyposażanie
Projektowanie

Rozwiązania hybrydowe
Dotacje i finansowanie
Instalacje OFF-GRID
Magazyny energii

Falowniki hybrydowe

  Kontakt. Telefony. Maile. Adresy

  Dotacje. Programy i finansowanie

  Formularze. Kalkulatory. Dokumenty

  Nasza Oferta. Co i jak zamawiać 

  On/Off Grid. Jak to działa

  Kim jesteśmy. Gwarancje. Partnerzy  

  Home. Strona główna 

tel: 502 064 924 (Biuro)

biuro@energyzero.pl 

 

tel: 695 478 475 (Dominik Frajberg)

dominik@energyzero.pl 


tel: 501 244 313 (Daniel Murza)

daniel@energyzero.pl 

ZERO Export Energy Sp. z o.o. 

ul. Hoża 29
00-521 Warszawa 

 

KRS: 0001048211
NIP: 7011156198
REGON: 52588453800000